Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Naveed E Fikr Pdf Free Download

Goodreads Choice Awards 2021
Open Preview

See a Problem?

We'd love your help. Let us know what's wrong with this preview of Naveed e Fikr / نوید فکر by Sibte Hassan.

Thanks for telling us about the problem.

Friend Reviews

To see what your friends thought of this book, please sign up.

Community Reviews

 · 74 ratings  · 8 reviews
Start your review of Naveed e Fikr / نوید فکر
ahmad  afridi
Feb 10, 2015 rated it really liked it
یہ کتاب مختلف مضامین کا مجموعہ ہے _ بنیادی نفس مضمون نظام سلطنت کی تاریخی ارتقا )تھوکریسی سے سیکولرزم ) پر مشتمل ہے _ خصوصی طور پر ہندوستان اور مشرق وسطیٰ میں سیکولرزم کی ابتدا اور شروع میں اس نظام کو جاگیرداری نظام اور مذہبی حلقوں سے درپیش مسا ئل پر سیر حاصل بحث کی گئی ہے _ پہلے مضمون "تھوکریسی " میں بتایا گیا ہے کہ معاشرے کے وجود میں آنے کے بعد مذہبی اجاراداری پر مشتمل ریاستیں وجود میں آئیں .پھر ریاستیں ملوکیت میں کیسے تبدیل ہوئیں اور ملوکیت کو دوام بخشنے میں پروہت طبقے کا کیا کردار رہا _ اب م یہ کتاب مختلف مضامین کا مجموعہ ہے _ بنیادی نفس مضمون نظام سلطنت کی تاریخی ارتقا )تھوکریسی سے سیکولرزم ) پر مشتمل ہے _ خصوصی طور پر ہندوستان اور مشرق وسطیٰ میں سیکولرزم کی ابتدا اور شروع میں اس نظام کو جاگیرداری نظام اور مذہبی حلقوں سے درپیش مسا ئل پر سیر حاصل بحث کی گئی ہے _ پہلے مضمون "تھوکریسی " میں بتایا گیا ہے کہ معاشرے کے وجود میں آنے کے بعد مذہبی اجاراداری پر مشتمل ریاستیں وجود میں آئیں .پھر ریاستیں ملوکیت میں کیسے تبدیل ہوئیں اور ملوکیت کو دوام بخشنے میں پروہت طبقے کا کیا کردار رہا _ اب مذہبی طبقہ گو براہ راست حکومت میں نہیں تھا لیکن حکومتی احکامات پر ان کی اجارہ داری تھی _ مثال کے طور پر کلیسا صرف روحانی طاقت نہ تھی بلکہ یورپ کا سب سے دولتمند اور جاگیردار طبقہ بھی تھا . مغربی مورخ اس دور کو عہد تاریک سے تعبیر کرتے ہیں کیوں کہ کلیسا کے عروج کے زمانے میں تنگ نظری اور توہم پرستی کا اندھیرا چھایا رہا کسی کو کلیسا سے اختلاف کی جرات نہ تھی .ایسے جاگیردارانہ نظام میں علوم و فنون کی ترقی ممکن نہیں تھی . سولہویں صدی میں مختلف عوامل نے جاگیرداری نظام کےآہنی بت پر ضربیں لگانی شروع جن میں صنعت و حرفت کا قیام ، تجارتی مراکز کا فروغ اور خاص کرچھاپا خانے کی ایجاد نے دوررس نتائج دیے . کتابوں اور رسالوں کی اشاعت سے پادریوں کی ذہنی اجارہ داری ختم ہوئی . خود اس مذہبی طبقے کے اندر بغاوتوں نے بھی کلیسا کی اجارہ داری کو نقصان پہنچایا.ان انقلابات کا اثر طرز حکومت پر بھی پڑا اور جاگیرداری نظام کی جگہ صنعتی نظام نے لے لی . اگلے مضمون "اسلامی ریاست" میں حسن صاحب نے اسلامی نظام کے مطلعق جدلیاتی مادیت کے تحت بحث کی ہے اور روایتی بنیاد پرست عقائد کے بجائے ایک حرکی نظام پر زور دیا ہے جس میں زمانے کے مطابق اجتہاد کے ذریعے نئے اصول وضح کے جائے _ ان کا کہنا ہے اسلام کا مقصد ایک سیاسی نظام اور ریاست کے قیام کے بجائے اصلاح معاشرہ ہے _ ساتھ میں وہ معروضی حالات بیان کے گئے ہیں جن کی وجہ سے مدینے کی ریاست کا قیام ناگزیر تھا . ایک اور مضمون سیکولرزم میں ہمارے مللک میں اسکے بارے میں پائی جانے والی غلط فہمیوں پر بحث کی گئی ہے _ ساتھ میں برصغیر اور ترکی میں سیکولر ازم کی ابتدا اور اولین سیکولر نظریات کے حامل شخصیات کی جدوجہد پر روشنی ڈالی گی ہے _ساتھ میں شاہ عنایت اللہ صاحب، جن کے نام اور تحریک سے ہماری اکثریت عوام بےخبر ہیں ، کی سرمایہ داری نظام کے خلاف مدافعت اور سوشلسٹ بنیادوں پر کسانوں پر مشتمل معاشرے کے قیام کو خراج عقیدت پیش کی گئی ہے __ آخری مضمون "زندگی کی نقش گری " میں پتھر کے دور میں رہنے والوں انسانوں کی طرز زندگی کا نقشہ کھینچا گیا ہے _ یہ حالات مختلف غاروں میں پائی جانے والی مصوری کے مختلف نادر نمونوں کی روشنی میں بیان کیے گئے ہیں __ مختصراً پڑھنے کے لئے ایک بہترین کتاب ہیں __ تاریخ کو متبادل نظر سے دیکھنے میں بہت معاون ثابت ہو گی ، ساتھ میں دماغ پر لگی زنجیریں توڑنے میں بھی بہت مددگار ثابت ہو گی ___ ...more
فیصل مجید
Losing its importance after the Fall of USSR
Mukhtar
This review has been hidden because it contains spoilers. To view it, click here. i want to read this book in urdu .
Haider Hussain
Is there a concept of state that can be applied without constraints of space and time? Is Islam's early experiment with state affairs applicable today; and did Islam (or any religion for that matter) gave any concept of state in the first place? Is secularism in contrast with religious values? Can culture and civilization be used interchangeably; what are the features that distinguish culture from civilization? And, does religion have culture- or civilization-specific premise?

Readers (especially

Is there a concept of state that can be applied without constraints of space and time? Is Islam's early experiment with state affairs applicable today; and did Islam (or any religion for that matter) gave any concept of state in the first place? Is secularism in contrast with religious values? Can culture and civilization be used interchangeably; what are the features that distinguish culture from civilization? And, does religion have culture- or civilization-specific premise?

Readers (especially Pakistani readers who are comfortable with English) of western philosophy and political history are well aware of these discourses. However, one hardly finds credible books on these issues in Urdu language.

Sibte Hassan was a bold thinker. It wasn't easy to publish on these issues in an era (1982) when Zia ul Haq's so-called Islamic regime was in full swing and masses were loving it. Afghan war was at its peak and religious clerics were encouraging the Pakistani masses to become part of this jihad in order to help their Afghan brethren to stop the evil of socialism. It was the time when religious rhetoric was encouraged and critical thinking was frowned upon. In Naveed-e-Fikr, Hassan openly questions the deliberate overlapping of religion on state affairs, misuse and misinterpretation of historical facts, and historical role of religious seminary (be it Christian, Islamic or otherwise) in polluting the minds with narrow thinking. He argues that Islam, despite playing a possible role in a person's moral development, does not provide any guidelines as to what should the shape and affairs of a state be. Therefore, it has nothing to do with the matters of state.

Again, I would stress that these aren't the topics that haven't been covered by other western writers or Pakistani English writers. The significance of Naveed-e-Fikr lies in its attempt to bring the discourse to general public in a language they understand, at the time when discussing these things was hardly encouraged.

...more
Riaz Ujjan
Nov 10, 2018 rated it really liked it
Best book for critical thinking & see things in different perspective other than one established.
Ather Sheheryar
A good, logical, and easy to understand description of how the man started thinking and jockeying by with its help.
Adnan Somra
Dec 17, 2020 rated it it was amazing
سبط حسن کی علمی بصارت ہی کی بدولت ممکن ہوا ہے کہ عام عام فہم زبان میں انتہائی پیچیدہ موضوعات سمجھ سکے ہیں
Ahmad Saeed Rashid
Ali Raza
Muhammad Afzaal Malik
Fahad Ali Kazmi
Hafeezullah Baloch
Maqbool Sasoli
Osama Khan
Syed Zaheer Abbas
Yaseen Aftab
Imran Salahuddin
Rabiya Nasir
Sajjad Mirza
Shamim Ansari
Amjad Sheikh
Tanveer Ahmed
Malik Shafique
Dr.sheikh Mushtaq
Bushra Ahmed
Mash
Talha Mahmood
Murad Yazdan
Ghulam Sakhi
Ali Raza
Sibte Hasan was born on 31 July 1912 in Ambari Azamgarh Uttar Pradesh, India.He graduated from Aligarh Muslim University. For higher studies he went to Columbia University, USA. In 1942, Sibte Hasan joined the Communist Party of India. After partition of India, he migrated to Pakistan. He also served as editors of noted journals including; Naya Adab and Lail-o-Nehar. He died of a heart attack on 2 Sibte Hasan was born on 31 July 1912 in Ambari Azamgarh Uttar Pradesh, India.He graduated from Aligarh Muslim University. For higher studies he went to Columbia University, USA. In 1942, Sibte Hasan joined the Communist Party of India. After partition of India, he migrated to Pakistan. He also served as editors of noted journals including; Naya Adab and Lail-o-Nehar. He died of a heart attack on 20 April 1986 in New Delhi while returning from a conference in India. He was buried in Karachi ...more

News & Interviews

As dedicated readers already know, some of the best and most innovative stories on the shelves come from the constantly evolving realm of...

Welcome back. Just a moment while we sign you in to your Goodreads account.

Login animation

Posted by: adalineadalinewooedyardea0251859.blogspot.com

Source: https://www.goodreads.com/book/show/13541728-naveed-e-fikr

Post a Comment for "Naveed E Fikr Pdf Free Download"